Da li biste želeli da radite u poznatoj nemačkoj novinskoj agenciji DPA? Želite li da znate šta urednik očekuje od novinara u toj kompaniji?
Udžbenik “Kvalitetno novinarstvo u Jugoistočnoj Evropi”, dugogodišnjeg direktora kancelarije DPA u Beogradu Tomasa Braja (Thomas Brey) na neki način studentima novinarstva i iskusnijim novinarima otvara vrata ove agencije.
Tomas Brej je, na osnovu internog redakcijskog pravilnika DPA, novinarima u regionu i ovom govornom području (srpski-bosanski-hrvatski-crnogosrski) ponudio sveobuhvatan udžbenik o suštinskim zadacima novinara, oblicima novinarskog izražavanja, ali uz praktične savete. Brej nam velikodušno otkriva trikove, savete, rešenja za veliki broj nedoumica koje svakodnevno imaju svi novinari.
Gledano iz perspektive novinara u Srbiji, važan deo teorijskog dela je uloga medija u demokratiji. Čini se da je dobar deo medijske zajednice zaboravio na watch dog ulogu novinara, na pravo javnosti da bude informisana na
vreme, ali tačno, bez manipulacija javnim mnenjem.
Na ovo se nadovezuju i važna poglavlja o pravnim osnovama za ozbiljno novinarstvo kroz podnaslove o odnosu prema izvorima, prema sagovorniku, citatima, činjenicama, iznošenju mišljenja, izveštavanju
zasnovanom na sumnji, dužnoj pažnji, pravima ličnosti, privatnosti, i drugim zakonskim članovima koji predstavljaju bolnu tačku u radu novinara u Srbiji.
Brej ne škrtari u detaljima kad piše, ali je očigledno na umu imao i mladu publiku naviklu na kratke brze postove i druge formate izražavanja karakteristične na društvenim mrežama. Za njih je napravio vrlo korisnu ček listu u koju je sažeo osnove profesionalog žurnalizma.
Više od polovine udžbenika posvećeno je primerima medijskog izveštavanja u štampanim, elektronskim i onlajn medijima i medijskim napisima objavljenim u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj.
U Više od 100 primera Brej analizira najčešće greške poput jezičkog preterivanja, prikrivanje suštine detaljima, komentarima i slično. Ono što je dobro, Brej u analizi ne odustaje od standarda nemačke agencije i nema razumevanja za boljke ovog tržišta kao što su osiromašeni mediji, nepostojanje budžeta za fotografije i slično.
Drugim rečima, mladi novinari uče od početka kako treba, a stariji se podsećaju cilja kojem treba težiti bez obzira na vrlo izazovne okolnosti za domaće medije.
Ivana Pavlović, novinarka Nove ekonomije